Twee houten op het ijzer

Op zondag 12 februari was een van de hoogtepunten van het veteranenschermen gepland: Het NK, alwaar om het echte goud en een nationale titel kan worden gestreden. Plaats van handelen was dit jaar Krommenie en voor niet waar dat is: de TomTom wijst de weg. Er is altijd wel een afvaardiging van onze club enthousiast te krijgen voor dit kampioenschap en geheel toevallig waren het dit jaar de twee houten die het ijzer gingen laten kletteren. Dame Jonkhout en heer Stierhout, beiden van de B categorie (veteraan maar nog geen zestig), maar op deze dag geen concurrenten van elkaar. In hun kielzog reisden trainer en scheids Hartings (John dus), en voorzitter en aspirantscheidsrechter Wassink mee. Zoals gebruikelijk waren de vrouwen in de minderheid, maar toch in voldoende mate opgekomen om in eigen poules te schermen. Michèle zat in de poule met de nodige kampioenen en streed zich met D3, D3, D3 en V5 naar het tableau. Daar trof zij een haar onbekende schermster en vertrok op achterstand. Opeens wierp ze de schroom van zich af en bleef de tegenstander op 2 staan terwijl ze met 1,03 sec op de teller in de eerste heat de tiende treffer scoorde. Deze furie was echter niet genoeg in de kwartfinale, waar ze de latere kampioene Irma de Ridder trof. Een moment van afleiding door een rammelend wapen kwam haar duur te staan en zo liep De Ridder weg naar 10-8.

Stierhout had met meer tegenstanders, het deelnemersveld bestond uit 36 mannen,  een zware strijd te leveren en streed zich evengoed naar de achtste finales, waar hij Oosthof trof. De eerste klap is een daalder waard. Oosthof kwam langszij maar Stierhout nam weer een lichte voorsprong en wist die steeds te houden tot de 10-7 winst.
Wegens gebrek aan lopers werd er in de eigen leeftijdscategorieën alleen tussen de hoogste vier geplaatsten geschermd om de hoogste plek. Door de plaatsing bij de laatste 8 was Stierhout ook nog in de race voor een eliminatie in categorie B. Maar eerst nog kwartfinale in de algemeen klassement. Hier trof hij de uiterst behendige linkshandige Maingay. De treffers hingen in de lucht, maar kwamen niet voldoende aan bij de tegenstander. Er was spektakel, en uiteindelijk kwam Stierhout tot de 6-10. Hij eindigde hiermee als vijfde in het algemeen klassement en vestigde hiermee een persoonlijk record. Even later bleek Stierhout bij de beste vier in categorie B en mocht hij schermen voor een plek in de finale. Hij trof hierbij nogmaals Maingay en alweer moest Stierhout zijn meerdere erkennen.
Intussen bereikte ons ook het nieuws dat Wassink zich formeel scheidsrechter mag noemen. We zijn natuurlijk trots op zoveel inzet.
Moe maar voldaan werd gevieren de terugreis ingezet. Dat het houtduo kon schermen danken zij aan de eeuwige trouw en beschikbaarheid van alle vrijwilligers en de scheidsen op dit soort dagen. Chapeau, merci en tot de volgende keer.