Uitrusting

Wat heb je nodig?

Om veilig te kunnen schermen heb je schermkleding nodig. Schermkleding bestaat uit een masker, vest, ondervest, handschoen, broek, sokken en schoenen. Verder is er voor de dames nog extra borstbescherming en voor de heren een tok.

Verder heb je natuurlijk een wapen nodig. Er zijn drie wapens binnnen de schermsport: floret, degen en sabel. Met een sabel kun je naast steken ook een slag (houw) uitdelen; met een floret en een degen kun je alleen steken.

De leden zijn verplicht om materiaal te gebruiken dat voldoet aan de veiligheids- en materiaaleisen voor de wedstrijdsport, zoals opgesteld door de KNAS.

Binnen de vereniging zijn er drie mogelijkheden om aan materiaal te komen: kopen, huren, of huurkopen.

Vaak vragen schermers, en vooral ouders van jeugdige schermers, welke schermkleding nodig of nuttig is. Het eenvoudige antwoord is: door de FIE goedgekeurde (800N) kleding. Door het gebruik van moderne kunststoffen biedt deze kleding een uitstekende bescherming tegen eventuele ongelukken. Vooral kwetsbare plaatsen als de oksel zijn extra beschermd. Bij gebruik van zulke kleding zijn fatale ongevallen, zelfs bij topatleten, vrijwel uitgesloten.

Wat draagt de goed geklede schermer?

Hij of zij draagt:

• een masker (350, 800 of 1600 N)
  • een schermvest (350 of 800N)
  • een ondervest (800 N)
  • 1 schermhandschoen
  • liefst een schermbroek met lange kousen eronder
  • zaalsportschoenen of speciale schermschoenen
  • voor dames en meisjes borstbescherming

Hieronder vind je de verschillende mogelijkheden:

Kopen

Materiaal kan je zelf aanschaffen bij  Lieffertz.

Overleg altijd eerst met de materiaalmeester of iemand anders van het bestuur wat je moet bestellen.

Of kijk even naar de pagina over een schermuitrusting. Daarin gaan we wat dieper in op de details en voorwaarden.

Huren

Vest, masker en wapen kunnen gehuurd worden via de vereniging.

• Vest € 7,- per maand
  • Masker € 7,- per maand
  • Wapen € 7,- per maand
  • Lichtzwaard € 7,- per maand

Een proefles is inclusief huur van materiaal.

Informeer bij onze penningmeester naar de voorwaarden.

Wil je meer informatie over je uitrusting, kijk dan even op de schermuitrusting pagina. Hier hebben we alle details nog verder onder elkaar gezet.

Probeer het een keer...

Geef je nu op voor een gratis proefles.

Ook jij kan leren schermen!