Jeugd Punten Toernooi (JPT)

JPT jubileum

Het Jeugd Punten Toernooi is een maandelijks schermtoernooi voor alle jeugdschermers. Net als vele andere verenigingen is ook de DSV een vaste deelnemer. Hier lees je meer over het toernooi en vind je praktische informatie.

Voor wie is het JPT?

Het Jeugd Punten Toernooi, afgekort  JPT, is er voor alle jeugdschermers van 6 jaar tot en met 18 jaar.
Het is geen officiële wedstrijd voor een ranglijst. Doel van het JPT is om op eens per maand een middag met elkaar te schermen binnen een groep die bij jou schermervaring past. Door het grote aantal deelnemers is er altijd een groep te maken waar jij tot je recht komt. Voor beginnende schermers is het de manier om scherm- en wedstrijdervaring op te doen, de gevorderde schermer gebruikt het JPT als extra wedstrijdoefening

In principe wordt je ingedeeld op leeftijd maar omdat plezier voorop staat is het mogelijk om daar van af te wijken. In overleg met de organisatie van het JPT kijken we naar de groep waar jij het beste tot je recht komt. Kortom; of je nu al langer schermt of net begint; het JPT is er voor alle jeugdschermers. Geen wonder dat per JPT 100 kinderen deelnemen.

Twijfel je? Vraag in de schermzaal of het JPT ook voor jou geschikt is.

Punten en diploma’sJPT_bronzen embleem

In tegenstelling tot een reguliere wedstrijd kun je niet uitgeschakeld worden bij het JPT. Je schermt gewoon van begin tot eind waarbij je voor iedere treffer die je maakt een punt krijgt. Win je een partij dan krijg je bonuspunten. Heb je 250 punten verzameld? Dan ontvang je de bij het volgende JPT een diploma. Bij 1.000 punten krijg je een bronzen embleem voor op je schermvest.

Lees hier verder over het reglement.

Over het JPT

Het JPT wordt namens de KNAS georganiseerd door de Ad en Lillain van Fencing Club Almere. Op hun website vind je dan ook de meest actuele informatie (data, adressen en uitslagen).

Wanneer: iedere 3e zaterdag van de maand (vanwege bv een kerstvakantie kan dit soms afwijken) In de maanden juli en augustus is er geen JPT. Kijk hier voor de planning.
Waar: Vele locaties, deelnemende verenigingen zijn gastheer; dit kan in Almere zijn, Veldhoven maar ook Apeldoorn. Het merendeel van de locaties is binnen een uur reistijd.
Kosten: Je schrijft je in per jaar voor 10 maanden voor nog geen € 40 jaar.
Tijden: Tussen 12.00 en 12.30 uur inschrijven, om 16.00 uur stoppen we met schermen.
Materiaal: Bij iedere JPT kun je schermmateriaal kopen. Handig voor bijvoorbeeld sokken of als er iets kapot gaat. Voor de overige zaken zoals wapens en vesten adviseren we je om dit via onze eigen vereniging aan te schaffen. Jij krijgt dan goed advies van je eigen trainer en als vereniging profiteren we van een kleine korting.

TIP: Voor de beginnende schermers hebben we op een rijtje gezet wat je mee moet nemen. Het document Mijn eerste wedstrijd, kun je hier downloaden.

Voor de ouders

Een toernooi zoals het JPT is mogelijk door de inzet en committent van schermers en ouders/verzorgers. Zo verplichten we ons als verenging om iedere maand een scheidsrechter en materiaal te leveren. Dit betekent dat als er op een datum geen deelname van de DSV is wij toch moeten zorgen dat op de JPT locatie materiaal (aanwijsapparaat) aanwezig is en dat wij die datum moeten scheidsen. Wij verwachten dan ook van onze JPT deelnemers en de ouders/verzorgers dat ook zij zich committeren door regelmatig aanwezig te zijn, te rijden en te (helpen bij het) scheidsen.

Twee keer per jaar maken wij een schema voor het rijden en het scheidsen. Mocht je de betreffende datum niet kunnen dan kun je onderling ruilen.

Natuurlijk plannen we niemand onvoorbereid als scheidsrechter in. Eenmaal per jaar geven wij in een paar weken tijd uitleg over de schermspelregels en het scheidsen. Hierdoor begrijp je ook beter het schermspel dat je kind speelt. Tijdens het JPT loop je vervolgens eerst mee met een ervaren scheidsrechter. Op onze site tref je ook meer informatie aan over de scheidsrechter.