Masterclass floret

De bijdrage van de DSV aan de Albert Heijn sportactie is de tweede week ingegaan. Jong en oud wagen zich aan het testen van de schermsport onder de bezielende leiding van onze maître John, rot in het vak. De vereniging kan zo’n gelegenheid als die AH bood natuurlijk niet aan zich voorbij laten gaan, toch vergde het plannen van de introductieweken enig creatief denken. Immers, maître Björn is op missie in het buitenland, en wij bestaande leden zijn er ook nog.

Er is daarom voorzien in een aantrekkelijk nevenprogramma en maandag 6 november kwam maître Broodbakker
zijn vaardigheden als floretdocent aan ons tonen. Wij moesten diep gaan om onze verborgen talenten als florettist aan te boren, hoewel dit wapen voor een aantal leden gesneden Deventer koek is. De training begon met een gedegen warming up die de verwarming in de zaal compleet overbodig maakte en ging via een sessie adembenemend voetenwerk door in het sparren met wering één, die ik voornamelijk van het kijken en niet van het uitvoeren ken.

Jammer dat er niet zoveel toeschouwers bij een training zijn, want het zag er uiteraard spectaculair uit allemaal. Na deze duizelingwekkende intro werden we vrijgelaten op de lopers voor een uurtje herprogrammering: niet meesteken, altijd riposteren, of zo snel aanvallen dat de tegenstander totaal overrompeld werd.

Dit is een goede proloog, over twee weken mogen we niet alleen steken maar ook houwen, wanneer oud DSV-lid Béla ons komt verblijden met een speciale masterclass op het wapen sabel. Volgende week testen we kracht en souplesse, want dan warmen we op met yogi master Joyce, voor wie de TopTrainingen probeert te ontwijken.

Michèle Jonkhout

Zie hier het de volledige foto reportage, met dank aan Henk Jongen.